28 March 2011

The hole

Aku sedih. Tapi, aku tak tahu sebab apa. Aku cuma nak tulis kat dalam blog ter-cinta ni, yang aku sedih. Pagi tadi, Zahi cakap dengan aku yang aku ni asyik senyum je. Padahal, sebenarnya, aku banyak sangat masalah. Aku pun tak tahu apa kena dengan aku ni. Orang sedih, muram. Aku sedih, senyum. Itu lawak.

Tapi, sebenarnya aku sedih sampai aku tak mampu nak luahkan apa yang aku rasa. Aku cuma mampu untuk menulis yang aku sedih. Ye, aku sedih. Dan yang pasti, kesedihan itu ada sebab yang tersendiri yang tiada siapa boleh faham. Aku tahu Tuhan tu tahu macam mana perasaan aku. Sebab tu, aku tak mampu nak cerita. Sebab, tiada seorang manusia pun akan faham.

Bagi aku, masalah ni takkan selesai sampai bila-bila. Bagi orang lain, mungkin ianya mudah sebab diorang tak faham apa yang aku rasa. Suatu perasaan sedih yang tak mampu diungkapkan tapi disebabkan oleh masalah. Aku hanya mampu menangis tapi aku kata dalam hati yang semua orang akan mengalami masalah. Tak kira besar atau kecil.

Kawan aku pernah cakap yang Tuhan takkan menduga hamba-Nya dengan perkara yang tidak mampu dihadapi oleh hamba itu sendiri. So, aku tahu, sebanyak manapun ujian hidup, aku tahu aku mampu jalani semua tu walaupun kadang-kadang masalah tu sungguh membebankan.

Aku cuma harap aku mampu teruskan.